Tillbaka till medeltiden och till stigen

Idag blev det en liten utflykt med tåget norrut utmed Göta älv, till en förfader till dagens Göteborg – Lödöse. Det är inte en ort som är känd för många cacher men några skulle det allt bli, dessutom hade jag med den ”tunga” kameran idag för att ta lite bilder som kan vara användbara inför framtida publikationer! I dagens inlägg kommer ni dock endast att möta bilder tagna med Olympus TG1 (inte illa det…)

Den första burken ”Lödöse Norra Norra” fanns inom bekvämt avstånd när jag klev av tåget vid Lödöse södra!! Jag avstår från att försöka reda ut dessa väderstreck, då blir väl allt upp och ned.

Lödöse Södra

När denna nano var besegrad satte jag fart på kängorna för att ta mig tillbaka till medeltiden, det finns många platser med en lång historia i dessa trakter, men de är inte alltid så lätta att hitta. Tur att man är geocachare så man har lite koordinater att gå mot!

"Dödens berg" här låg Ale härads avrättningsplats.

”Dödens berg” Tingbergs kulle, här låg Ale härads avrättningsplats.

Ingen kan väl tro att det vackra lilla berget på bilden ovan, Tingbergs kulle, ruvar på en blodig historia. På toppen låg från medeltiden fram till 1857 Ale härads avrättningsplats och den har förärats med en cache, ”Tingbergs kulle (Galgkullen)”. Jag tog en ganska rak väg mot cachen vilket innebar närkontakt med taggig växtlighet samt en hel del klättrande. Slutligen kom jag fram till cachens hem, under en sten, och kunde enkelt logga även om jag var svettig av klättringen i det varma och något fuktiga vädret. Väl på toppen ser jag att det går en vandringsled upp på berget – som vanligt alltså, man hittar stigen på tillbakavägen.

Här fanns själva avrättningsplatsen.

Här låg avrättningsplatsen.

Invid avrättningsplatsen finns en informationstavla med följande text från Lödöse museum och Lödösetraktens hembygdsförening: ”Den gamla avrättningsplatsen på Tingberget var häradsallmänning, en nästan cirkelrund yta om 30 meters diameter, markerad av sju, på ungefär lika avstånd placerade stenblock. Avrättningsplatsen var sannolikt knuten till den medeltida tingsplatsen för Lödöse stad och härader som gett namn åt berget. Offentlig avrättning tillämpades under medeltiden, förekom i vida större utsträckning under 1600- och 1700-talen men allt mer sällan under 1800-talet. Dödstraffet avskaffades i Sverige 1921, tillämpat sista gången 1910. Av de olika dödsstraffen blev halshuggning det vanligaste (särskilt för mord), ibland i kvalificerat plågsam form med stympning och rådbråkning och/eller med neslig behandling av den döda kroppen (stegel och hjul), allt i brottsavskräckande syfte. Vid de sista halshuggningarna här 1854 och 1857 har kropparna omedelbart grävts ner på platsen. Stegling tillämpades här sista gången 1824: huvudet fästes på en stång (stegeln), upptill försedd med ett horisontellt hjul, där kroppen surrades fast och fick ligga kvar i åratal. Hängning i galge var i äldre tider vanligt straff för grövre stöld. Bränning på bål var straff för mordbrand, trolldom och giftmord -f.ö. den ordinära avrättningsformen för kvinnor. En mordbrännerska från Alvhem brändes här 1698. Dödsdömda fördes för sista förberedelsen till en fångkammare i Gårda i Lödöse. På avrättningsdagen hade sockenmännen skyldighet att göra vakt i fångprocessionen och bilda stavgård kring avrättningsplatsen, väl främst som skydd mot intrång från den talrika publiken. Från de sista avrättningarna här finns bödelsyxan att se i Alingsås museum och handbojor i Lödöse museum.”

Det finns "alltid" en stig tillbaka!

Det finns ”alltid” en stig tillbaka!

Via den fina stigen eller vandringsleden tog jag mig raskt vidare mot ”Torpruinen Pingstalund #2”, där letade jag ganska länge efter rätt stubbe, i den täta växtligheten var det svårt att se alla stubbar för alla stubbar om man förvränger ett allmänt bekant talesätt. Efter bortåt tjugo minuters rotande kom burken fram och jag kunde gå tillbaka via leden och följa den ut mot bebyggelsen på andra sidan Tingberget.

Torp

Här fanns många stubbar!
Pingstalund – bebott till 1890 av Olof Hansson, Agusta Olsdotter och deras 4 barn, hela familjen utvandrade till Amerika.

Jag gick först mot ”Ett salt ställe” men på väg dit passerades även ”Varning för kärringen” som loggades en mörk kväll den 28:e oktober förra året, huset ”gubbe” var ute och han tittade på mig – han såg väl gps:en i min hand, men han sa inget! Jag fortsatte ju förbi och försvann ned mot älven.

Salt plats

Vid nästa cache ”Vattenpassagen” fångade jag lätt en liten micro samtidigt som jag fick se den södra gränsen för den medeltida staden (så vitt är känt idag). Det fanns några byggnader utanför, men det är tänkbart att detta var en del av ett enklare försvarsverk – eller snarare en tullgräns.

Gränsdike

Strax bortanför gränsdiket ligger St Peders kyrka, byggnaden är från 1800-talet men här låg tidigare en medeltida kyrka, men den var väl över 15 meter längre än den nuvarande.

St Peders kyrka

Mitt sikte var nu inställt på trakten kring Lödöse museum där det fanns två burkar jag gärna ville erövra. Det första målet var en liten micro invid bergssidan på baksidan av scenanläggningen, ”Ljudaborg”, det var inte några stora problem att finna cachen, men några mugglare med måttband(!) dök upp inte långt från platsen så jag fick snabba på innan min tid var utmätt.

Högt ovanför mig ruvade nu ”Lödöse High (Gavia # 9)”, det fanns väl inget annat val än att tränga sig genom buskar, snår, taggiga grenar och klänga upp för berget mot den hägrande toppen ovanför – kan ni tänka er något annat sätt? När jag nästan var framme vid cachen möttes jag av en helt enastående utsikt över Lödöse och älvdalen.

Lödöse

Jämför dagens Lödöse med modellen över 1300-talets stad på bilden nedan.

Lödöse 1300

Efter att jag fotograferat en hel del och fått välbehövligt vätsketillskott gav jag mig de dryga 60 meterna in i skogen (snåren) för att leta upp Gavias burk. Det verkade vara mer älg än cachare som hittar hit, men jag plockade ändå fram burken ostörd, inga skogsmonarker i sikte, bara deras visitkort. När burken var loggad och klar så stod jag framför en fin vandringsled – ja det var alltså som vanligt, jag var tillbaka på stigen.

Stigen tillbaka!

Jag avrundade turen med ett besök inne på det sevärda Lödöse museum (som har gratis inträde).

Lödöse under 1300-talet

Den medeltida hamnen.

Kulturlagren i denna stad är djupa!

Mycket nöjd med denna trevliga och givande cachingtur med rejäla kulturinslag gav jag mig av mot stationen något över två kilometer från museet. Summan av dagens övning blev 11,5 kilometers promenad och sju hittade burkar samt många bra översiktsfoton över Lödöse!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.