Höga berg, snö, långa tunnlar och Twin Peaks

Efter frukosten på torsdagen (14 juli) packades bilen för avfärd mot bergskedjan Cascade Range där ett par av de gamla cacherna ligger och ruvar! Det var väl över en timma att åka innan man når foten av bergen, sedan går den stora vägen upp genom bergen i ett dramatiskt pass med höga toppar på båda sidor.

På väg upp i bergen.

Utmed den stora huvudvägen hittar man dock inte några cacher! Det blev till att lämna asfalten och rulla ut på grusvägarna som slingrar fram genom bergen. När vi nått omkring 1 000 meter över havet fanns det en lämplig parkering där vandringsleden upp mot cachen ”Geocache” börjar. Namnet är i sig avslöjande, många av de gamla burkarna hade inte mer fantasifulla namn än så! När geocachare idag tala om denna burk brukar man istället använda sig av GC-koden, för denna burk har en unik kod – GCD, inte en enda siffra i beteckningen. GCD placerades ut den 21 juni år 2000, det är en ansenlig ålder, för mig skulle det bli den näst äldsta burken.

Uppmuntrande... en sönderskjuten skylt och ett anslag om en försvunnen person...!

Informationsskylten vid parkeringen hade bland anslagen en skylt om att man inte får lov att skjuta nära lägerplatser eller vandringsleder. Nedanför den satt ett anslag om en person som försvunnit i området bara för några veckor sedan!

Vandringen kan börja!

Bakom skylten fanns en liten burk placerad, en lätt början på vår vandring. Redan denna lilla cache blev faktiskt ett nytt rekord för mig, i höjd. För första gången passerades över 1000 höjdmeter, men detta var bara början! Vi skulle nu påbörja en vandring som skulle föra oss över 500 meter högre upp.

Nytt rekord vid burk nummer två, över 1 200 meter.

Etappen fram till den andra burken utmed leden ”Off Ramp” gick på en ganska bred men bitvis eroderad grusväg. Burken var lätt hittad, sedan blev det en kort paus för att låta alla i gruppen komma ikapp… Nu bytte vandringen karaktär och den breda vägen byttes mot en mindre stig som gick upp mot toppen av berget.

Motorcycledude kämpar uppför bergssidan.

Vi tog oss upp mot den tredje cachen ”Hide N Seek”, den var väl dold inne i snåren och det tog ett tag innan jag slutligen fick syn på något misstänkt, vi fick vår logg och fortsatte i god fart uppför bergssidan.

Den fjärde burken!

Ytterligare ett antal höjdmeter upp påträffades vandringens fjärde cache ”56 Miles and 4 Days”. Det var en ”klassisk” gömma invid en stubbe, en del saker kan man känna igen även om man är mer än 7 000 kilometer hemifrån!

Dags för en paus.

I’ve fallen, and I can’t get up….” blev vårt femte fynd under vandringen. I trakten av denna cache gick vandringsleden in i en skog med högre ålder än den vi hittills sett, riktiga bjässar till träd höjde sig nu över oss.

Inte många meter in i ”storskogen” möttes vi av snötäckt mark! Det var ett dramatiskt skifte från barmark till ett riktigt tjockt snötäcke, inte något man väntar sig i juli månad! Men senare fick jag höra att man inte på många hår haft så mycket snö som under denna vinter och det hade fortsatt att snöa långt fram på försommaren!

Snön gjorde att vi misslyckades med att hitta cachen ”Ted and Shilos High Altitude Adventure?”, den låg troligen begravd under snömassorna! Vandringen härifrån upp mot toppen blev allt mer krävande. Steg för steg besegrades dock höjden, med en del vurpor då man tappade fotfästet på det hala underlaget! Det gällde också att se upp för håligheter, eller vad sägs om bilden nedan, Hallén har ju för vana att försvinna ned i snöhögarna…

Titta - nu har Hallén försvunnit ned i ett hål igen!

Slutligen nådde vi fram till denna vandrings höjdpunkt i dubbel bemärkelse – ”Geocache” – GCD.

Denna "veteranburk" ligger på över 1 500 meter över havet.

Snön som överallt låg djup, hade vid GCD smält undan. Bara för några veckor sedan var det geocachare som misslyckades med att hitta burken på grund av all snö!

Samling kring GCD.

Från toppen lär det vara en fantastisk utsikt - vi får väl fantisera!

Vägen ned gick givetvis snabbare än upp, värsta biten var givetvis snöfälten då det kunde gå riktigt fort att komma ned om man inte höll tungan rätt i mun!

Tur och retur tog vandringen två och en halv timme, betydligt snabbare än vad tidigare besökare har rapporterat!

Vi tog nu bilen till andra sidan av bergspasset för att ta oss an en lång tunnel, men det var med blandade känslor vi åkte mot detta mål.

Vi anlände efter en liten omväg till mynningen av ”the Snoqualmie Tunnel, en fyra kilometer lång före detta järnvägstunnel som nyligen återöppnats så att vandrare kan ta sig upp till höjderna ovanför och samtidigt få en spektakulär upplevelse i den långa och möra tunneln. I slutet av denna tunnel fanns till helt nyligen den unika cachen ”Mission 9: Tunnel of Light” en del av Project A.P.E. Men som jag tidigare berättat har den cachen blivit mugglad, tillsammans med alla övriga utmed vandringsleden – en riktigt elak mugglare har varit i farten. A.P.E. cachen kommer inte att återvända, men vi hade ändå ett mål med vår vandring och det var att besöka ”Iron horse”, också det en gamla burk från oktober år 2000. Även den hade mugglats, men har lagts ut på nytt som tur var!

Nu väntar 4 kilometers vandring i mörker!

Ser du ljuset....

Ut i ljuset!

Kulhål...

Det var verkligen en märklig känsla att gå genom denna långa och mörka tunnel! Även om vi alla var väl utrustade med starka lampor var det ganska skönt när man åter nådde dagsljuset vid tunnelns slut. Omedelbart utanför mynningen låg sedan cachen ”Iron horse” och den kunde lätt hittas. När den var loggad gick vi bort till platsen där A.P.E. cachen låg, några blommor placerades på platsen! (Vi är inte några nördar, nejdå, inte alls….)

Samlig vid platsen för A.P.E.

Endast några dagar efter vårt besök publicerades en ny cache ”Mission 9: Tunnel of Light Reclaimed”, dock utan den eftertraktade A.P.E. symbolen.

Vyn var dramatisk ned mot bergspasset där den stora vägen slingrade fram.

När vi åter skulle gå ned i den mörka tunneln ser vi två cyklister komma mot oss. På ganska långt håll tycker jag mig se att den ena har en keps med GC-logga på… Mycket riktigt det var två geocachare vi mötte, det var netinator från Memphis, TN. Det är ganska kul att läsa deras logg på Iron horse:

As we were coming out of the tunnel on the west side we saw what appeared to be a group of men on military maneuvers. Upon closer inspection their berets were really Geocaching caps, we were amongst friends. A short chat ensued where we learned they were from Sweden on a mission to discover the lost APE Cache.

(Foto: Motorcycledude)

Vi fick en trevlig pratstund och upptäckte att vi alla skulle till HQ följande dag! Dessutom fick vi tips om att det nu låg en helt ny cache inne i tunneln! Den hade kommit ut efter vår avresa och var därmed inte med i våra PQ:s, toppen nu fick vi ett nytt mål när vi gick tillbaka in i mörkret!

När vi lämnat mörkret bakom oss gav vi oss åter ut på vägarna för att plocka lite ”bonus” burkar. Det fanns starka önskemål om att vi skulle bege oss mot den lilla orten North Bend.

Vi var lite sugna på något efter våra turer upp i bergen så vi gick in här… Undrar vad man skall beställa?

Det blev Cherry Pie för alla… (Vi är inte några nördar, nejdå, inte alls….)

Sen gav vi oss ut på lite caching i delvis bekanta miljöer!

Som tur var fanns det burkar utmed vägen eller invid platserna, men de var inte utlagda efter något TV-serie teama (som tur var!) Det fanns även en del annat som fick ögonbrynen att åka upp en aning. Vid cachen ”Heisler Locomotive” fick man se en parad av gamla lokomotiv.

Som vanligt fortsatte jakten på burkar långt in på natten, det blev åtskilliga bonusburkar under dagen, inte på något sätt lika minnesvärda som GCD eller Iron Horse, men ändå loggar. En sista bild blev det medan ljuset ännu tillät någorlunda fotomöjligheter.

My Favorite Martian” är ett minst sagt udda monument, bilden säger det mesta!

Se även Motorcycledude’s blogg.

En kommentar på “Höga berg, snö, långa tunnlar och Twin Peaks

1. Pingback: Nu är det väl dags att börja med Pokémon? eller: Finns det ett gc-liv efter apan? | Halléns Geocachingäventyr

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.