Reykjavik

På eftermiddagen den 30 maj tog jag tåget mot Köpenhamn och Kastrups flygplats. Därifrån skulle jag resa vidare mot Reykjavik med Icelandair. Tåget gick som på räls… utan förseningar, men det samma kunde man inte säga om flyget som hade fått sin tid framflyttad med två timmar. Det blev till att driva omkring på flygplatsen, logga en cache – om än att namnet var något skrämmande Futtog – Copenhagen Airport (Futtog cacherna ställde för några år sedan till med stora problem vid ett besök i Köpenhamn!), samt vänta en stund till för att sedan kunna ge sig iväg. En bit efter elva på kvällen nådde jag fram till Island, sedan är det en bit att åka med flygbussen. Från bussterminalen beslutade jag mig för att gå den 1,4 kilometer långa sträckan till hotellet. Lite frisk luft var verkligen efterlängtad! Närmre klockan ett på natten var jag på plats på hotellet och kunde få några timmars sömn innan det var dags att kliva ut på gatorna för att jaga efter några burkar.

Reykjavik visade sig inte från sin bästa sida så jag var tvungen att ha vattentålig kläder och kängor, då och då kom det nämligen rejält med regn och vinden gjorde att vattnet kom från alla håll. En geocachare klagar inte utan sätter igång med sitt arbetet, som inte var allt för omfattande då burkbeståndet är ganska begränsat. Dessutom har jag ju besökt staden tidigare och då rensat en hel del.

Min plan var att först gå mot ”Chernobyl disaster in Iceland”, men det blev verkligen en ”disaster”, efter långvarigt sökande i en jättehög av stenar och i tilltagande regn gav jag upp denna burk och traskade vidare genom staden. Som tröst hittades ”Outside the cemetry” snabbt och lätt.

Inside the cemetry, outside the cache...

Inside the cemetry, outside the cache…

För en skogsburkletare som Hallén lät sedan cachen ”A walk in the woods” synnerligen lockande, nu skall man dock hålla i minnet att tre träd i en grupp kan ibland räknas som en skog i detta barbariska land! Men mitt i republikens huvudstad finns en liten ansamling av träd, och där fanns en burk gömd.

Mitt i storskogen!

Intill den så kallade skogen ligger den lokala insjön, idag insvept i fukt från alla håll.

Regntunga skyar över huvudstaden.

Nu blev det någon kilometer att gå för att komma till ”University of Iceland – Askja” som låg intill en av universitetsbyggnaderna. Lyckligtvis var det inte någon aktivitet inne i huset, någon form av kafeteria hade nämligen stora glasfönster rakt ut mot cachen! På vägen tillbaka fick jag ta en liten extra sväng då det fanns tärnor som häckade i närheten – och dom är inte att leka med när de bevakar sina bon! Jag höll handen på min stora magnetstav som jag tidigare använt som framgångsrikt luftvärn, men den behövde jag inte använda denna gång.

När jag närmade mig ”Travel Bug Emergency” såg jag två personer som tittade på sin gps – kollegor i sikte! Det visade sig vara två tyska geocachare. Vi fick en trevlig pratstund och en burk till loggades. Det gick bra trots att huset var inklätt i byggnadsställningar, inga byggjobbare fanns på platsen så det var fritt fram att be ge sig in mellan stålställningarna och plocka burken.

Flyg

Efter detta sammanträffande med andra burkjägare fortsatte jag mot ”Taking a walk” som inledningsvis bjöd på lite motstånd, men efter att jag vidgat mitt jaktområde kunde även denna loggbok signeras. En bit bort fångades även ”Klambratún Volleyball” innan jag vände tillbaka in mot centrum igen. Den sista burken under denna runda loggades i en något otypisk miljö för denna stad, en plats fylld med graffiti. ”flunkyball stadium” har en omgivning som säkert kan kallas intressant men inte vad jag kallar vacker!

Väggmålning

Nu var det verkligen hög tid att få något i magen!

Varning

En bit in på eftermiddagen skulle jag övergå i mugglarläge och träffa en gammal vän i staden, hon fastnade dock i ett omorganiseringsmöte så jag fick en grundlig bekantskap med det nya Harpa innan vi kunde träffas!

Harpa

Vi fikade nere i hamnen och tittade ut över hamninloppet, något som borde vara där var inte där – mycket märkligt och lite oroande!

När vi fikat klart och jag fått i mig en gigantisk chokladkaka tog jag mig bort mot kajen och där fanns en man – som inte var isländsk börd – som berättade att det jag sökte hade tvingats att flyttas, men det fanns en transport dit tillgänglig.

Vi börjar nu närma oss det äventyr jag redan visat lite av i filmen från gårdagen. Det var nu dags att bege sig till industrihamnen där MS Fram låg förtöjd och väntade på att bege sig ut till havs.

Fortsättning följer

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )