Danmarksundet

Vid femtiden på fredagseftermiddagen den 31 maj gick jag ombord på fartyget MS Fram. Där inne väntade något som såg ut som på en flygplats, en maskin för att röntga bagage och en metalldetektor! Men rutinen var minst sagt avslappnad jämfört med en flygplats. Väskan åkte igenom maskinen i flygande fart och jag klev igenom metalldetektorn utan att behöva ta av några kläder eller föremål – naturligtvis skrek den högt, men det var bara att gå vidare för att checka in. Kontrollen var symbolisk och helt utan innehåll!

Vad som däremot inte är symboliskt och innehållslöst var den genomgång av skeppets säkerhetssystem som genomfördes innan avfärd. Där måste alla vara med och lära sig hur skeppet skulle utrymmas i händelse av en olycka. Den genomfördes ytterst noggrant, och all information gavs på norska, engelska, tyska och kinesiska.

Detta bildspel kräver JavaScript.

På väg ut på havet passade jag på att bekanta mig med fartyget och njuta av utsikten. Vädret hade blivit långt bättre och regnet hade upphört.

Ute på öppet hav mellan Island och Grönland – Danmarksundet – började det att gunga lite mer än vad det gjort i hamnen (kanske inte så konstigt), men det var inte någon direkt dramatik. Kaptenen ansåg att vädret alltid är bra, men det fanns andra i besättningen som rådde till att ta sjösjukepiller. Jag ville vill ogärna ta piller om jag kan slippa så jag struntade i det rådet och lyssnade istället på kaptenen.

Under natten mot lördagen rullade och gungade det en hel del och när jag klev upp på morgonen fick jag lära mig något nytt – hur man duschar samtidigt som golvet rör på sig! Den stabila stången i duschen var till god hjälp men att tvätta sig med en hand var först lite knepigt, men snart fick jag in tekniken. Frukosten gick sedan ned utan problem och jag kände inte av någon sjösjuka. Under morgontimmarna lugnade havet ned sig och det blev en riktigt fin dag.

Inget land i sikte...

Inget land i sikte…

Under förmiddagen fanns det många föreläsningar om djur, natur och kultur på vårt mål – som några av er nu redan gissat är Grönland. En del av tiden ägnade jag åt att lyssna på föreläsningarna, men givetvis gick jag även ut på däck. Där var jag först med att upptäcka resans första valar!

Val

blås ut

Det är fantastiska djur att se ute på det öppna havet. Det skulle bli många fler tillfällen att se val under resan, det var nästan så man blev lite trött på dem…

Det fina vädret varade bara några timmar, sedan började vi komma i närkontakt med ett lågtryck. Vågorna ökade snabbt i både antal och storlek, vinden ökade också i styrka – rejält.

Som inbiten ”båtskeptiker” hade jag aldrig tidigare varit ute på öppet hav under en storm, detta skulle verkligen bli det yttersta testet – hur skulle jag reagera? Ingen sjösjuka och inte det minsta oro till min stora förvåning! Matsalen på kvällen var inte direkt fullsatt… men jag och några till avnjöt en trerätters middag och jag mådde utmärkt samtidigt som naturkrafterna kunde observeras från däck 4. Vid ett par tillfällen blev vågorna något mer än de 5 meter som kaptenen påstod var medelhöjden, dessa vågor träffade väl över däck fyra och det var som om en kanonkula träffade sidan av fartyget, flaskor och glas flög genom luften, men det tog man med ro ombord. Det var en konstart att ta sig fram, men nog gick det bara men tog hänsyn till motlut och medlut och oväntade sidlut. Jag kom att tänka på Ministry of Sill Walks.

Kvällen avlöpte utan några större missöden och det blev en intressant natt och en minst sagt intressant morgon där mina nyvunna kunskaper kring hur man duschar i rörligt rum sattes på ett hårdare prov, men även det gick.

Det hårda vädret fortsatte en bit in på måndagen men det började att lugna ned sig efter att vi rundat Grönlands sydspets. Vid halv tretiden, en halvtimma tidigare än utlovat, nådde fartyget fram till Qaqortoq, vår första anhalt. Efter två cachelösa dygn ombord på ett fartyg kände jag mig nu som en utsvulten varg som längtade efter att få nedlägga ett eller kanske ett par byten i ett nytt land.

Fortsättning följer

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )