Vandring till Wendelsberg

Åter en härlig sommarförmiddag med goda möjligheter till både vandring och burkjakt! Strax före 6.30 på förmiddagen gav jag mig av från cachingbasen och klev iväg genom Delsjöskogen. Efter ungefär en timma var jag framme vid det fösta stoppet för dagen, som var ett underhållsstopp vid min egen cache ”Ugglebäcken år 1312”. Den hade hittats flytande i vattnet och återplacerats på en torr plats, idag ville jag se var den hamnat. Det visade sig att den satt helt rätt så jag behövde inte vidtaga några åtgärder.

Ugglebäckens utlopp i Lilla Delsjön.

Jag fortsatte förbi Bertilssons stuga och vidare ut mot industriområdet där man kan gå på en GC-bana rakt igenom och vidare under motorvägen för att på så vis komma ut vid Solstens industriområde. Där tog jag mig åter under motorvägen och in i skogen. Inne i skogen hittades på 90-talet en sten med en målning på, det väckte en del uppmärksamhet då det föreslogs att det var själva ”solstenen” som hittats. Men så var det inte, det var istället några ungdomar från föreningar som höll till i området på 30-talet som hade utfört målningen! I något senare tid placerade hedberg ut en cache här, ”Cleft & Cliff”, som jag aldrig hittade! Den har nu varit arkiverad sedan 2011 och TheWolf har istället passat på att lägga ut ”Waffle Valley” på nästan exakt samma plats som hedbergs cache, men inte uppe på klippan utan med en snällare placering. Den går en ganska bra väg fram mot cachen men de sista två hundra meterna får man gå genom täta snår och även ta sig över två bäckar genom att hoppa på stenarna. Därefter är man framme i ett fint skogsområde. När jag anlände till dagens första loggningsmöjlighet hade jag redan hunnit att vandra 11 kilometer.

En groda bevakade cachen!

Skogsmarken kring cachen.

Burken visade sig lätt att hitta och jag tog mig åter ut från skogen och förbi de övergivna resterna av det gamla odlingslandskapet.

Här är det länge sedan man skördade hö!

Här är det länge sedan man skördade hö, men längst bort i bild står faktiskt en maskin redo att återuppta arbetet!

Efter ytterligare någon kilometers promenad närmade jag mig Wendelsberg. Det är en imponerande grind till de praktfulla byggnaderna och den storslagna parken innanför.

Wendelsberg

Huvudbyggnad

Huvudbyggnaden är idag vandrarhem!

Stall

Jag gick förbi de fina byggnaderna som hyser vandrarhem och folkhögskola för att ta mig mot ”WW#3”, den låg fint placerad invid en av de vackra dammarna i området.

Vatten

Riktiga odjur lurade i skogen!

Grundläggning

Här har istiden lämnat spår.

Jag fortsatte utmed motionsspåret mot ”WW#2” som även den plockades problemfritt. Värre blev det när jag nådde fram till ”WW#1”, där såg det ut som om folk tagit sig upp för bergssidan nedifrån, jag klättrade en del men kunde inte se någon burk. Där misstänkte jag att den var högst upp. Det blev till att krypa, hoppa och klättra för att nå toppen, därifrån var det fin utsikt men ingen burk.

Här vill jag inte ramla ned...

Kliv inte fel här Hallén….

Är utsikterna goda?

Jag beslutade att inte lägga mer tid på denna cache och istället gå mot ”Lilla Utsikten”. Det visade sig oväntat lätt att nå denna burk så loggningen var snabbt avklarad, sedan fick det bli lite att äta då magen började väsnas.

Välförtjänt paus.

På en fin liten stig tog jag mig efter matpausen till en cache som lagts ut av en grupp strövare. Cachen ”strövargodis 1” hittades lätt och jag inspekterade deras lilla fältbas.

Fältbas

Det var nu tyvärr tid att lämna det vackra skogsområdet och ta sig ut på gatorna igen för att försöka att nå ”Hälsans Stig Mölnlycke #7.1”. Efter en liten avstickare från gångvägen in i spenaten kunde den lilla cachen snart plockas fram från sin håla. Därmed var cachingdelen av dagens övningar avslutad och jag återvände genom Delsjöområdet tillbaka mot cachingbasen. Nöjde kunde jag då konstatera att det blivit en vandring på 28,79 kilometer idag.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.