Hallén på gränsen

gränsen2

Hallén på gränsen till nervsammanbrott, Hallén på gränsen av det möjliga, Hallén på gränsen till det anständiga? Inget av detta är rätt, det handlar om en helt annan gräns denna dag. Knappt hade jag kommit till det vackra alplandet innan det var dags att lämna det, om än för bara några timmar.

Ankomsthallen är minst sagt imponerande. Lägg dessutom till att det finns en mindre underjordisk stad under stationen!

Tågfärd

Tågresor i detta land bjuder på fantastiska vyer.

Lördag morgon klev jag ombord på ett tåg som skulle föra mig dryga 100 kilometer i östlig riktning utmed Zürich sjön, Obersee och Wallensee fram till den lilla orten Sargans. Ovanför orten ruvar ett medeltida slott på sin kulle, en bra start på dagen tänkte jag då, ett gott tecken.

Borg

Redan vid stationen fick jag ta mig an dagens första utmaning, och liksom i går kväll så var det en ihärdig mugglare som patrullerade området. En ensam mugglare på en parkeringsplats kan ställa till med problem! Jag fick vänta åtskilliga minuter innan hon gav upp och jag fick tillfälle att undersöka en stolpe där inte allt som glimmar är guld utan något långt mer värdefullt: en cache!

Stationsbyggnad

Landskap

Trevligt

Wanderweg – det gillar jag!

Från stationen gick jag till en början utmed en större gata som förde mig ut i ett jordbrukslandskap med en fin markerad vandringsväg. ”Sargans Nano #1” fick jag lämna då det åter fanns en mugglare utplacerad direkt vid cachen, nitiska mugglare i denna trakt må jag säga. Mer framgång hade jag vid ”Naturlehrpfad Silbergiessen Sargans” som låg vid en fin liten naturstig och en betongbunker med solcellsdriven belysning!

Bunker med solceller på taket!

cache

Förbi kor, tjurar och åsnor gick jag genom denna pastorala idyll för att logga ”Sargans PET #3” som låg inne i ett märkligt litet hus invid något som såg ut som en försvarslinje. Utmed dessa ”stridsvagnshinder” tog jag mig ett kort stycke bort till ”SumiFimiLomi_8” som var en välbekant cachegömma inborrad i en bit trä, snyggt men inget som lurade Hallén denna dag.

Hus

utsikt

Hinder

Via en tunnel kunde jag passera motorväg och järnväg och nå fram mot cachen ”SumiFimiLomi_3”. Åter blev det en stunds väntan då två hästmugglare med tillhörande hundar – en mindre flock – uppehöll sig i området. jag var tvungen att avvakta deras avfärd innan jag kunde rycka fram och framgångsrikt erövra även denna burk.

Vägvisare

Efter en kortare promenad nådde jag fram till den mäktiga floden Rehn. Utmed dess sidor löpte massiva vallar och på toppen av dessa gick en gång och cykelväg. I vallens sidor låg det på den Schweiziska sidan betongbunkrar med jämna mellanrum, gränsen verkade var ordentligt befäst. Vid den andra bunkern jag kom fram till skulle cachen ”SumiFimiLomi_5” finnas, men jag hade inte något större hopp om denna burk då tidigare besökare ägnat mycket tid åt att finna den. Jag letade i dryga tio minuter, sedan valde jag att fortsätta min vandring, jag hade ju en gräns lite längre fram.

Bunker

Utmed Rehn.

Rehn

Efter ytterligare några kilometers rask vandring nådde jag fram till en gångbro som sträckte sig över hela floden och ledde in i miniatyrriket Liechtenstein.

Hallén på gränsen!

Denna skylt var det första som mötte mig i det nya landet. Här tycker jag att helikoptrarna är lite konstiga....

Denna skylt var det första som mötte mig i det nya landet. Jag tycker att helikoptrarna är lite konstiga i detta land…

Den första burken fick jag passera då den låg under en bro, jag var inte rustad för den typen av äventyr idag! Cachen ”Geheimversteck von LiJoNoSa” var däremot fullt möjlig att plocka även om jag tog en extremt besvärlig väg upp till den, den innebar en del ganska vansklig klättring i ett område fyllt av klängväxter som lätt kunde få Hallén på fall. Allt gick dock väl och snart hade jag min första burk i detta land i min hand, nummer 34 i Europa med andra ord.

Första burken i Liechtenstein måste man granska noga.

Liechtenstein

Detta fick givetvis firas med lite medhavd mat innan turen gick vidare ned från berget och vidare mot ”Fröschaloch”. Ner i byn Balzers låg det fina, och säkert mycket dyra, hus sida vid sida. Där fanns också många äldre byggnader och nära en liten kyrka hittades burken ”Pföhrassler”, men det krävde åter urbana cachingtekniker då det var gott om mugglare i närområdet. Men efter en iskall insats så var burken funnen och loggad.

Kyrka

Nästa anhalt förde mig upp till ”Ländle 1 – Burg Gutenberg”, placerad vid en borg från 1200-talet. Behöver jag ens nämna att detta var vandringens stora upplevelse? Kullen har varit bebodd sedan stenåldern och det har gjorts många spännande fynd i området. Borgen kom till under högmedeltiden och var nog en viktig stödjepunkt i detta bergspass. Det var intressant att man från kullen kunde se två andra borgar i närområdet. När denna typ av befästningar inte längre var användbara, på grund av kanonernas intåg på slagfältet, övergavs borgen och den förföll sedan under århundraden. Vid början av 1900-talet uppvaknade ett intresse för medeltidens byggnader och en återuppbyggnad påbörjades. Det vi ser kring borgen är alltså en medeltida borg så som man föreställde sig borgar under början av 1900-talet, det i sig är intressant att titta på! Vår bild av medeltida borgar är ofta ganska felaktig och styrd av hur man rekonstruerade borgar för lite mer än hundra år sedan. Oavsett dessa relativt moderna spår så är det ändå väl värt att besöka borgen, även om det vid mitt besök bara var de yttre delarna som var öppna.

Borg i sikte!

PET rör med utsikt!

Borgen

Port

Borggård

Borgklippan

Det var svårt att slita sig från den vackra och intressanta trakten kring borgen, men det var fler burkar att logga så jag fick ge mig av igen. Åter sökte jag mig nu ned mot Rehn och där kom jag fram till cachen ”Das isch gsund !”.

Badhus?

Den låg på en hylla ovanför ett litet hus med en bassäng, tydligen avsett till fotbad, märklig liten anläggning. Något fotbad behövde jag inte utan fortsatte ett kort stycke till furstendömets första och enda TB-hotell ”1. TB und Coin Hotel im Fürstentum Liechtenstein.

Nästan som hemma i Björkekärr...

Nästan som hemma i Björkekärr…

Det visade sig vara en klassisk fågelholk, trevlig liten sak att logga. Detta blev den 6:e och sista burken i detta land och jag återvände nu över gångbron och gick vidare tillbaka mot stationen. Det var en framgångsrik tur som gav fler burkar än väntat och dessutom en vandring på 20 kilometer genom ett fantastiskt vackert landskap.

Vad är det som står på stranden?

Är det dolda mugglare där inne eller möjligen strutsar som studerar geocachare - så kallade cacheskådare...

Är det dolda mugglare där inne eller möjligen strutsar som studerar geocachare – så kallade cacheskådare…

När jag färdats tillbaka till Zürich med tåget blev det första målet ett mål mat, därefter några avrundande burkar denna dag. Jag gick mot ”Sumatra” som visade sig vara en spårvagnshållplats. Där skulle en svart liten cache sitta på en blå bakgrund. Så långt var allt väl, gällde bara att vänta ut lite mugglare. Jag smög runt hållplatskuren och fick då se en man med gps på andra sidan glasrutan… jag hade träffat på groschae som också var ute på jakt. Vi fick en trevlig pratstund efter att jag plockat fram cachen, därefter gick vi åt olika håll. Bara några minuter senare träffades vi igen vid cachen ”Zürich Haldenegg” där mina kollegor hade plockat fram burken när jag anlände!

När denna burk var avklarade började det regna över staden. Då jag var ganska nöjd med denna dags dagsverke återvände jag till en torrare plats för att lägga upp lite planer inför söndag förmiddag och fortsättningen på min stadscaching i Zürich.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.